Acasă Editură „Punți digitale între generații” – Revi IANCIAC

„Punți digitale între generații” – Revi IANCIAC

21
0

Punți digitale între generații

Revi IANCIAC, bibliograf la Biblioteca Județeană „Gh. Asachi” Iaşi

Premise – ce este alfabetizarea digitală și de ce este importantă?

Suntem cu toții astăzi martorii unor vremuri în care calculatorul și implicit internetul au devenit mai importante ca oricând în viețile noastre și nevoia de a învăța să le folosim este resimțită ca o presiune constantă, strâns legată bineînțeles de nivelul de dezvoltare al societății în care trăim. Și fie că vorbim de activi­tăți de socializare, fie că ne implicăm într‑o campanie de strângere de fonduri, citim ultimele știri dimineața în timp ce ne bem cafeaua sau facem o plată cu cardul și folosim internet banking‑ul, totul pare să se mute încet, încet în online, lumea virtuală cunoscând în prezent un nivel de dezvoltare fără precedent.

În situația aceasta, oamenii sunt puși în postura de a alege între a ține pasul cu acest ritm accelerat al computerizării, a face parte din el și a‑l folosi pentru a‑și face viața mai ușoară sau, dimpotrivă, pot alege să amâne sau chiar să refuze complet acest proces. Consecințele însă nu vor întârzia să apară, iar ezitările și nesiguranța vor face ca prăpastia dintre ei și dezvoltările din domeniul digital să devină descurajantă, iar adaptarea și integrarea unor facilități moderne în viața de zi cu zi vor deveni dintr‑un lucru normal și firesc un proces frustrant și împovărător. Nu este de neglijat nici faptul că în prezent utilizarea tehnologiei se face de la vârste foarte fragede și putem vedea cum copii care abia fac primii pași folosesc cu mare ușurință telefoane, tablete sau laptopuri. De aceea, este im­portant să fim constant deschiși inovației, în acest caz celei digitale, întrucât ea ne permite inserția în societate într‑o manieră mai implicată și mai participativă.

Eric Schimdt, fostul președinte al Google, afirma că „până în 2025, majoritatea populației lumii, într‑o singură generație, va trece de la a nu avea practic niciun acces la informația nefiltrată, la a avea toată informația din lume cu ajutorul unui dispozitiv ce încape într‑o palmă. Și dacă ritmul actual de inovație tehnologică este păstrat, cea mai mare parte a celor 8 miliarde de oameni de pe Pământ va fi online.” Lucrul acesta este pe cât de impresionant și extraordinar, pe atât de greu de imaginat și cu siguranță vor fi vremuri interesante de trăit.

Până să ajungem să fim cu toții în online însă, statisticile arată că mai avem destul de mult până acolo. Conform site‑ului internetworldstats.com, România este în prezent pe o pantă ascendentă în ceea ce privește numărul persoanelor ce folosesc internetul. La sfârșitul anului 2017, aproximativ 73,5% din populația țării utiliza internetul, mult mai puțin însă decât în țări precum Germania, Suedia, Danemarca sau chiar Norvegia care probabil până în prezent au atins cele 100 de procente. Totodată, Eurostat, biroul de statistică al Uniunii Europene, într‑un sondaj despre economie digitală și societate, situează România printre primele state unde oamenii nu au folosit niciodată un calculator. Din păcate, pro­centajul ajunge în unele părți ale țării chiar și la 37% și în mod clar lucrurile trebuie să se schimbe.

Așadar, cu toate că trăim într‑o eră digitală, un număr însemnat de oameni, aproximativ 30 % dintre români, rămân totuși excluși digital. Fie că duc lipsa de cunoștințe, de abilități, de încredere sau cel mai des de conectivitate, foarte mulți nu profită de avantajele oferite de lumea digitală.

Această situație este comună în special în rândul vârstnicilor pentru că ei nu țin pasul cu dezvoltările tehnologice și de aceea programe și activități legate de alfabetizarea digitală adresate acestui segment de vârstă sunt foarte necesare, cât și foarte căutate. După ce ies la pensie, unii dintre ei realizează că brusc au prea mult timp liber, se simt singuri și nefolositori și atunci încep să se reorienteze spre activități care să le ofere mici satisfacții sau chiar sentimente de apartenență. Încep astfel fie să învețe o limbă străină, fie să socializeze pe diverse platforme, să călătorească sau să folosească calculatoare și telefoane inteligente. Mai mult decât atât, ei manifestă un interes ridicat în aceste zone, dar pentru unele din ele au nevoie de ajutor având în vedere că abilitățile lor digitale sunt minime.

În cazul acesta, bibliotecile publice ar trebui să fie printre primele care să ofere programe menite să îi ajute pe vârstnici să depășească excluderea digitală, pentru că bibliotecile sunt într‑o continuă dezvoltare și au încetat să fie doar spații de depozitare pentru cărți. Au devenit spații de lectură destinate comunității, ce pun accentul pe oameni, aducându‑i împreună.

Senior English Class și Bridges between generations – două dintre programele adresate seniorilor la American Corner

 Ce urmează este experiența Compartimentului American Corner din cadrul Bibliotecii Județene „Gh. Asachi”, în încercarea de a veni în întâmpinarea acestor nevoi și de a‑i ajuta pe seniorii din comunitatea locală să se adapteze la noile cerințe ale societății moderne. Primul pas a fost organizarea unor cursuri de limba en­gleză, dat fiind faptul că foarte mulți dintre ei își doresc să călătorească și se lo­vesc de o barieră lingvistică sau au copii și chiar nepoți în afara țării, iar pentru a‑i putea vizita, au nevoie să dețină cunoștințe măcar minimale de limba engleză. Astfel, în fiecare săptămână, timp de două ore, un profesor voluntar, colaborator al American Corner, a venit la bibliotecă și le‑a predat seniorilor noțiuni simple de vocabular, pronunție sau concepte gramaticale de bază. În momentul în care unii dintre participanți și‑au exprimat regretul că nu știu să folosească și calculatorul, aceștia au primit propunerea să îmbine cele două activități.

Cum toată lumea a fost de acord, profesorul a introdus treptat exerciții care necesitau utilizarea calculatorului. La început, erau ezitanți pentru că exista teama ca nu cumva să facă vreo greșeală, dar încet‑încet, ajutându‑se între ei și sprijiniți de profesor, temerile și emoțiile au început să dispară. Au învățat astfel să deschidă calculatorul, să folosească un browser sau să asculte pronunția unui cuvânt ori de câte ori era nevoie până o rețineau și multe alte lucruri menite să le ușureze procesul de învățare a limbii engleze.

Pe măsură ce au devenit familiari cu folosirea calculatorului, am decis să mai facem un pas și să introducem noi actori în această scenă a studiului și cine ar fi fost mai potrivit să îi învețe pe seniori lucruri despre calculatoare dacă nu cei care le folosesc cel mai mult? În cadrul programului intitulat sugestiv Bridges between generations (Punți între generații), elevi de liceu, însoțiți de profesorul de limba engleză, s‑au alăturat seniorilor în calitate de voluntari, luându‑și angajamentul să îi ajute pe aceștia să își atingă scopurile propuse. Atât profesorul, cât și elevii au avut mereu în vedere că seniorii au un mod mai deosebit de a învăța și reține lucruri, din cauza vârstei, abilităților cognitive mai scăzute sau problemelor minore de sănătate și că aceștia necesită foarte mult răbdare, atenție și încurajare.

Seniorii au arătat însă un devotament deosebit procesului de învățare și au finalizat cu succes toate sarcinile primite pe parcurs. Au învățat cum să trimită și să răspundă la e‑mailuri, să își facă conturi pe site‑uri sau platforme de socializare sau să își găsească prieteni în lumea virtuală. Având sprijinul tinerilor, seniorii au câștigat încredere în ei și au demontat mitul conform căruia vârstnicii învață greu lucruri care nu le sunt familiare. Dimpotrivă, aceștia sunt elevi foarte buni dacă sunt motivați suficient și dacă învață cu un scop.

Experiența a fost inedită pentru ambele generații. Seniorii au fost uimiți de implicarea și modul în care s‑au implicat cei ce le puteau fi nepoți, iar elevii au fost impresionați de perseverența, conștiinciozitatea și efortul depus de cei pe care îi vedeau drept niște bunici. Și poate pentru prima dată în istoria generațiilor, tinerii contribuie la instruirea bătrânilor. De la o vârstă atât de fragedă influențează deja toate generațiile existente și ce au reușit ei să facă a fost remarcabil. Din elevi au devenit profesori.

În concluzie, nu este greșit să spunem că a nu te adapta într‑o lume aflată într‑o continuă schimbare poate fi o abordare riscantă, iar seniorii din comunitatea ieșeană au făcut primul pas din mulți alții ce vor urma în a îmbrățișa tehnologia.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here