în proiectul:
Moștenirea culturală și lingvistică a limbii române
Biblioteca Județeană „Gh. Asachi” Iași în colaborare cu Academia Română Filiala Iași, Institutul de Filologie Română „Alexandru Philippide” și Colegiul Național „Costache Negruzzi” Iași au derulat tinerilor sub egida Zilei Naționale a Lecturii, în 17 februarie 2025, Conferința: „Universul Lecturilor de Odinioară” în proiectul: Moștenirea culturală și lingvistică a limbii române.
Amfiteatrul Colegiului Național „Costache Negruzzi” Iași a fost plin cu elevii de liceu din clasele a IX-a A, a IX-a D, a X-a D, a XI-a B și a XI-a C împreună cu sprijinul profesional al conducerii: director, prof. dr. Camelia Gavrilă, director adjunct, prof. Mihala Țura, director adjunct, prof. dr. Anca Voicu-Ghenghea, prof. Dalia Mațoschi (consilier educativ) și prof. dr. Cristina Mocanu.
Invitata de onoare a fost bibliotecar dr. Simona Zaharia de la Institutul de Filologie Română „Alexandru Philippide”, Academia Română – Filiala Iași.
Fragmente din conferință: „Lectura este pentru omul contemporan un viciu sau o osândă. Cetim ca să trecem examene (deci lectura studiu), ca să omorâm timpul (deci lectura de loisir) sau cetim din profesiune (deci lectura informativă). Lectura ar putea fi un mijloc de alimentare spirituală continuă, nu numai un instrument de informație sau de contemplație. ” (Mircea Eliade, Tehnica și educația culturii spiritului, în Taina Indiei, București, Ed. Icar, 1991, p.89).”
„Cine era cititorul de odinioară? Ce lecturi îi erau predilecte? Cum și unde îi era prielnic a rosti, a descifra, a interpreta ori a (re)citi? Oare să fi fost actul lecturii de odinioară într-un alt chip sau era o așteptare peste care trebuia „(…) să se depună colbul lecturii, să se stingă pasiunea conflictelor și a întrebărilor (…)”, ori e impetuos să cugetăm asupra celor afirmate de Virginia Woolf, „(…) umblă, vorbește, smulge petatele moarte ale unui trandafir sau lasă-te furat de somn.
Atunci, brusc, fără să asculte de voința cuiva, (…) cartea se va întoarce, dar va fi alta. Va ieși la suprafața minții ca un întreg. Iar cartea ca întreg este diferită de cartea receptată obișnuit, în fraze separate. Acum fiecare amănunt intră în lăcașul ce-i este destinat. Vedem forma de la început până la sfârșit: o șură, o cocină sau o catedrală. Așadar, acum putem compara o carte cu altă carte, așa cum comparăm o clădire cu o altă clădire.”, spune dr. Simona Zaharia.
Articole similare
Nerăbdători să-și reîntâlnească prietenii din cărțile preferate, minionii clasei I de la Colegiul Național “Octav Băncilă” Iași, coordonați de prof. înv.primar Lăcrămioara Gabriela Frenț, au revenit la Biblioteca Județeană „Gh.Asachiˮ Iași, Biroul de Împrumut carte pentru Copii și Adolescenți. După sesiunea de informare unde și-au lămurit toate aspectele legate de serviciile oferite, cei mici au primit permisele de intrare, au împrumutat cărțile îndrăgite și au admirat expoziția creată, oferindu-ne în dar frunze de toamnă pentru semne de carte. Plini de entuziasm, au numărat castanele din coșuleț și și-au revăzut eroii
Dacă te-ai simțit vreodată copleșit de emoții în fața altora, ai avut impresia că nu reușești să te faci înțeles sau ți-e teamă să îți spui punctul de vedere din teama de a nu greși, acesta este ghidul suprem care te salvează – pentru a te face auzit, văzut, respectat. Astfel, plină de tehnici, trucuri și exemple concrete, departe de a fi o carte pur teoretică, Găsește curajul de a vorbi te ajută să integrezi rapid în viața de zi cu zi ceea ce înveți din paginile ei, fie că
Curioși și plini de energie, preșcolarii grupei mici de la Grădinița P.P. nr.3 ne-au adus astăzi zâmbete și voie bună la Filiala „Ion Creangă” a Bibliotecii Județene „Gh. Asachi”. Împreună am pășit în lumea colorată a poveștii „Omida mâncăcioasă” de Eric Carle — o poveste despre curiozitate, răbdare și transformare, care i-a captivat pe cei mici de la prima pagină. Printre imagini vesele și întrebări istețe, au descoperit cât de minunat este să citești și să visezi. Mulțumim cadrelor didactice Puia Roxana și Socoleanu Delia pentru implicare.


























